Sinds januari is Leon Verlaan gestart als operationeel directeur bij Varb. In deze rol gaat hij het team aansturen en het proces begeleiden richting het vernieuwde platform Varb 3. Linda Hoogendoorn blijft als directeur van Stichting Greenform verantwoordelijk voor alle activiteiten binnen de organisatie.
We wilden Leon wat beter leren kennen en hebben hem vijf vragen gesteld. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees snel verder!
1. Wat trok je aan om deze rol als directeur op je te nemen en welke ontwikkelingen/kansen zie je voor onze organisatie?
‘’Het begon met een goede vriend die mij attendeerde op de functie. Na het lezen van de vacature was ik direct enthousiast en heb ik gereageerd. Dat enthousiasme is sindsdien gebleven. Het is een uitdagende rol binnen een leuk team van collega’s die er allemaal voor gaan om de gestelde doelen te realiseren.
Hoewel ik mijn werkervaring buiten de branche heb opgedaan, is de sector altijd in beeld geweest. Als geboren en getogen Boskoper met vrienden die een bedrijf of baan in de buitengroensector hebben, is deze groene sector overal om mij heen, een sector die verduurzaamt, verder digitaliseert en waar volop kansen zijn om te groeien.
De noodzaak om natuurinclusief te denken en te handelen groeit. Onze sector levert een belangrijke bijdrage aan de opgave om onze leefomgeving te vergroenen en positief bij te dragen aan een gezonde leefomgeving en meer biodiversiteit. Dit maakt onze sector zeer relevant en ik vind het heel mooi om hier onderdeel van te zijn.‘’
2. Varb ontwikkelt verder. Hoe helpt jouw ervaring in deze ontwikkeling?
‘’Iedereen kent Varb, het grootste handelsplatform in het buitengroen. Een platform dat dit jaar 35 jaar bestaat en veel waarde toevoegt voor de aangesloten bedrijven. Binnen Varb loopt al enige tijd project Varb 3.0. Wij zijn druk bezig met de ontwikkeling van een versie die aansluit bij de huidige en toekomstige eisen van de sector en de gebruikers nog meer mogelijkheden en waarde biedt.
Sinds januari ben ik gestart bij Varb in een branche die voor mij relatief nieuw is. Tegelijkertijd neem ik veel ervaring mee, strategisch en operationeel, die ik kan toepassen bij Varb in deze nieuwe rol. Denken vanuit de klant, signaleren van ontwikkelingen in de markt en vervolgens vertalen naar activiteiten zit in mijn DNA. Bij mijn vorige werkgever waren wij iedere dag bezig met het optimaliseren en ontwikkelen van digitale documentgerelateerde werkprocessen. Een andere markt met andere behoeften, maar uiteindelijk start alles vanuit een besef dat dingen anders en beter kunnen. Je moet blijven ontwikkelen om de aansluiting met de markt te houden, en dat zie ik ook voor Varb.
Met een gezonde nieuwsgierigheid en een open en frisse blik luisteren we goed naar jullie als klant. Met jullie input werken we via een gestructureerd proces aan de ontwikkeling van het nieuwe platform. Ik ben ervan overtuigd dat wij als team dit jaar niet alleen jullie als onze gebruikers iedere dag kunnen blijven ondersteunen met het huidige platform, maar dat wij ook mooie stappen zetten in de ontwikkeling naar Varb 3.0.‘’
3. Wat zie je als de grootste uitdaging voor Varb of de stichting op korte en/of lange termijn, en hoe gaan we hierop inspelen.
‘’Een grote vraag om te beantwoorden, zo in de eerste maand! Eerlijk gezegd ben ik nog veel aan het inlezen en stel ik veel vragen om meer inzicht te krijgen en een beeld te vormen. De transparantie in de markt neemt verder toe en afzet van buitengroen verloopt via meerdere kanalen. We hebben te maken met verschillende partijen in de sierteeltsector die registraties verzorgen van coderingen, plantnamen en kenmerken in verschillende databases.
Vragen die hier spelen zijn of dit efficiënter kan en wat toekomstgericht de beste samenwerkingsvorm is in de steeds toenemende digitalisering van de handel. Daarnaast zien we uiteraard de ontwikkeling en opkomst van andere handelsplatformen die het potentieel van de buitengroensector zien en daar graag een aandeel in hebben. Als stichting volgen we al deze ontwikkelingen en bespreken met het bestuur wat dit betekent voor de belangen van de buitengroenondernemers.’’
4. Hoe hou je de deelnemers in de toekomst op de hoogte van de vorderingen? (om de betrokkenheid te versterken)
‘’We weten dat transparantie en duidelijke communicatie zorgt voor betrokkenheid en verbinding. Het is belangrijk om te vertellen wat we doen en waarom we iets doen. Mijn eerste ervaring is dat dit een onderdeel is van de cultuur van Varb. We vertellen wat we doen en we doen wat we zeggen. Omdat alles altijd in ontwikkeling is en ook beter kan, kijken we naar de manier waarop we contact hebben, welke onderwerpen jullie belangrijk vinden en hoe wij samen met jullie het gebruik en de waarde van Varb als het grootste handelsplatform kunnen vergroten. Jullie ideeën, input en vragen zijn altijd welkom. Ik heb al het genoegen gehad om bij een aantal bedrijven langs te gaan en in februari hebben we PLANTARIUM|GROEN-Direkt en in maart FLORALL in België. Een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten.’’
5. Wat doe je graag in je vrije tijd, wat vind je belangrijk?
''Familie en vrienden zijn voor mij heel belangrijk. Dit betekent niet alleen dat je samen tijd doorbrengt, leuke dingen doet en plezier hebt, maar er ook bent als iemand je hulp nodig heeft. Sporten en bewegen doe ik graag. In het verleden hardlopen, maar nu al weer jaren fietsen. De meeste vrije tijd gaat op aan klussen en onze tuin. Met een jarendertig woning en een grote tuin waar je eigen fruit en groenten uit haalt, kan je jezelf prima vermaken. Het afgelopen jaar hebben wij met de hulp van een goede vriend een kas gebouwd van gebruikte materialen. Een klein beetje vergist in de hoeveelheid werk, maar wel een heel leuk project en veel geleerd. Voor dit voorjaar staat de verdere inrichting van een deel van onze tuin op de planning. Een plan waarbij wij het belang van insecten en vogels meenemen in onze aanplant.''