Tijdens de LTO Jongerendag spraken we Julian en zijn collega’s van Betuwe Plant B.V. in Opheusden. Julian vertelde enthousiast over het bedrijf en het brede assortiment dat zij kweken en wat zijn visie en ervaring is op het digitaal handelen. Het leuke gesprek en het passende onderwerp delen we graag met jou in de rubriek “5 vragen aan”.
''De groensector biedt nog steeds veel mogelijkheden en kansen.'' - Julian van Eldik
1. Voor wie je niet kent, wie ben je en wat doe je?
Hallo, ik ben Julian van Eldik en ik werk inmiddels 9 jaar op de back-office verkoop tuincentra bij Betuwe Plant.
Betuwe Plant is onderdeel van Betuwe Groep en heeft het meest uitgebreide bomenaanbod van Europa. Tot het assortiment behoren ruim 500 verschillende soorten. Van hortensia’s op stam tot en met eucalyptussen. En van groenblijvende laurieren tot kolossale kurkeiken. Hierdoor hebben we voor elke tuin of landschap een geschikte boom.
Betuwe Plant bezorgt bomen in de Benelux, maar ook daarbuiten. Van oudsher hebben we een intensieve samenwerking met Italië en Scandinavië. Met kwekerijen op verschillende strategische locaties zijn we bovendien in staat om voor elk vraagstuk een oplossing te bieden. Onze zorgvuldig geselecteerde bomen worden met kluit, kweekzak, container of met blote wortel geleverd.
2. Op welke manier is de meerwaarde van Varb duidelijk geworden binnen jullie onderneming?
Wij kunnen snel, gemakkelijk en efficiënt aan onze producten komen. Met behulp van Varb hebben we ons netwerk zowel aan de inkoop- als de verkoopkant kunnen uitbreiden. Het handelsplatform is gebruiksvriendelijk en wij vinden de juiste producten en kwekers. Het kost nauwelijks moeite om afspraken vast te leggen.
3. Op welke recente ontwikkeling binnen het bedrijf ben je het meest trots?
Wij zijn een aantal jaren geleden met het O₂Tree -concept begonnen. O₂Tree is een innovatief label dat inspeelt op de toenemende vraag naar duurzame alternatieven voor een gezond leefklimaat. Dat laatste is niet alleen heel belangrijk voor ons, maar ook voor ons nageslacht. Wij geven gerichte informatie aan de consument over alle positieve eigenschappen van bomen. Wij hebben hiermee al mooie stappen gemaakt, maar breiden het thema ook steeds nog uit.
In onze bedrijfsvoering wordt digitalisering steeds belangrijker en we werken niet alleen op kantoor, maar ook in de buitendienst met tablet en telefoon. Hiermee houden we onze voorraad actueel, kunnen we snel en efficiënt communiceren en kunnen we steeds meer doen in een kortere tijd.
4. Welke trend of verschuiving zie je voor komend jaar?
Bomen dragen bij aan een gezondere leefomgeving, maar aan ons als producent van bomen worden steeds hogere eisen gesteld hoe wij de producten kweken. Wij moeten steeds meer vragen beantwoorden op het vlak van teeltmethodes, het waterverbruik, het middelengebruik voor de gewasbescherming en het gebruik van meststoffen. Als sector zetten we stappen voorwaarts, maar het kan een uitdaging worden of alle verbeteringen ook tot een goed resultaat leiden.
5. Wat is je visie voor de toekomst van de groensector en hoe ga je hier als bedrijf op in?
De groensector biedt nog steeds veel mogelijkheden en kansen. Door actief de ontwikkelingen in de maatschappij en markt te volgen willen we goed inspelen op de veranderingen, zodat wij aantrekkelijk blijven als bomenleverancier met een breed assortiment.